Zagraniczne Staże Zawodowe

Logotyp projektów unijnych Grupa uczestników wyjazdu do Włoch wraz z Dyrekcją i opiekunami

W dniu 6.06.2024 odbyło się spotkanie podsumowujące dwa wyjazdy zagraniczne naszej młodzieży w tym roku. W marcu do Grecji (2023-1-PL01-KA122-SCH-000133782) i w maju do Włoch (2022-1-PL01-KA122-VET-000077671). Bezpośrednie relacje z tych wyjazdów były umieszczane na bieżąco na stronie szkoły. Na spotkaniu uczestnicy podzielili się wrażeniami z wyjazdów i zaprezentowali efekty w postaci filmów i prezentacji. Wręczono również certyfikaty uczestnictwa. Mamy nadzieję, że kolejna grupa młodzieży z naszej szkoły weźmie udział w przyszłorocznej edycji projektów z programów FERS i Erasmus +.

Grupa uczestników wyjazdu do Grecji wraz z Dyrekcją i opiekunami

Logotyp projektów unijnych

Podsumowanie pobytu we Włoszech

W dniach od 5 do 17 maja 2024 roku wybrani uczniowie klas drugich technikum odbyli część swoich praktyk zawodowych w zakładach pracy w miejscowości Cattolica we Włoszech. Całe przedsięwzięcie było zorganizowane w ramach programu unijnego FERS (Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego) w projekcie "Uczniowie ZST na zagranicznych praktykach w UE".
Tym razem na praktyki pojechali przedstawiciele zawodów Technik elektryk i Technik usług fryzjerskich. Odbywali oni praktyki zawodowe na terenie zakładów elektrycznych (instalacje mieszkaniowe i oświetlenie) oraz zakładów fryzjerskich położonych w samej miejscowości Cattolica lub w niedalekiej okolicy.
W toku pracy uczniowie mogli zapoznać się z warunkami pracy we Włoszech i porównać je z warunkami polskimi. Generalnie nie widać większych różnic. W dziedzinie elektryki podstawową zaobserwowaną różnicą jest to, że we Włoszech nie używa się przewodów drutowych nawet w instalacjach mieszkaniowych co u nas jest praktyką codzienną. Zapytani o to pracownicy wyjaśniali, że wynika to z faktu, że przewody linkowe mają lepszą charakterystykę odprowadzania ciepła i dlatego możliwe jest zastosowanie niższych przekrojów przewodów do większego obciążenia, co wiąże się z oszczędnościami.
W zakładach, w których pracowaliśmy nie używa się elektronarzędzi do montażu łącznikami śrubowymi tylko monterzy posługują się narzędziami ręcznymi. Również łączniki instalacyjne mają bardziej ujednoliconą formę niż u nas.
Jeśli chodzi o fryzjerów to zauważono, że jednak w Polsce większy nacisk kładzie się na sprawy higieny. Dezynfekowanie sprzętu po każdym kliencie nie jest w zakładach, w których nasi uczniowie odbywali praktyki, czynnością nagminną. Również sposób pracy jest bardziej flegmatyczny, bez specjalnego pośpiechu.
Mieliśmy również możliwość poznania włoskiej kuchni, która charakteryzuje się większą ilością warzyw, owoców morza, ryb i makaronów a mniejszą ilością mięsa, zwłaszcza w formie smażonej, zup i gęstych, tłustych sosów.
Było nam również dane odwiedzić bardzo nowoczesny zakład produkujący agregaty prądotwórcze. Ma on na swoim wyposażeniu maszyny do laserowego cięcia stali, automaty spawalnicze i inne nowoczesne urządzenia. W zakładzie tym spotkaliśmy dwoje Polaków, którzy pracują tam od wielu lat.
Poza sprawami związanymi z nauką zawodów cały czas ćwiczyliśmy znajomość języka angielskiego jako podstawowego języka komunikacji w projekcie, a niektórzy opanowywali również słówka włoskie.
Mieliśmy również w programie zwiedzanie. Zwiedziliśmy Bolonię, Wenecję i San Marino. Kontakt ze starożytnymi zabytkami, ciekawą architekturą i pięknymi widokami jest niezapomnianym przeżyciem.
Znaleźliśmy również czas na kąpiele w morzu adriatyckim i spacery po plaży w poszukiwaniu muszelek. Odbyły się również dwie dyskoteki, na których mogliśmy się wyszaleć do woli.
Nasz wyjazd pozostanie na długo w naszej pamięci i wspomnieniach.


Logotyp projektów unijnych

Podsumowanie pobytu w Grecji

W dniach od 18 do 29 marca 2024 najlepsi uczniowie z naszej szkoły brali udział w zagranicznej mobilności realizowanej w ramach programu FERS (Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego) realizowanego na zasadach Programu Erasmus+. Nazwa projektu to "Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej". Zakwaterowanie mieliśmy w miejscowości wczasowej Platamonas w hotelu San Pantaleimon.
Naszym partnerem projektowym po stronie greckiej była szkoła (a w zasadzie Zespół Szkół) w Katerini. Jest to prywatna szkoła ogólnokształcąca, która realizuje edukację od poziomu przedszkola aż do szkoły średniej (trzy szkoły, trzy sąsiadujące budynki o specyficznej aranżacji architektonicznej nawiązującej do przechodzenia przez poszczególne etapy edukacji).
Klasopracownie ciekawie wyposażone, niezbyt liczne klasy, dużo przestrzeni wokół szkoły dla uprawiania aktywności na świeżym powietrzu. System szkolny podobny do naszego czyli przedszkole, 8 lat szkoły podstawowej i szkoła średnia. Zajęcia prowadzone w różny sposób. Od mechanicznego powtarzania przy nauce np. alfabetu greckiego do samodzielnej pracy z internetem w małych grupach.
W programie naszego pobytu, oprócz uczestnictwa w zajęciach szkolnych i rozwijania umiejętności posługiwania się językiem angielskim mieliśmy wiele aktywności mających na celu zapoznanie uczestników przede wszystkim z niezwykle barwną historią i mitologią grecką, ale również z obecną kulturą i zwyczajami. Na terenie hotelu, w którym mieszkaliśmy zorganizowano wieczór grecki, na którym wystąpił zespół folklorystyczny prezentujący pieśni i tańce regionalne.
Największą atrakcją turystyczną, w której mieliśmy wielką przyjemność uczestniczyć była wycieczka do Meteorów. Są to klasztory zbudowane na szczytach skał o pionowych i bardzo wysokich zboczach. Klasztory posiadają piękne zdobienia i ciekawą architekturę.
Oprócz Meteorów zwiedziliśmy jeszcze wąwóz Enipeas, Zamek w Platamonas, Litohoro oraz wyspę Skiathos. Cały czas towarzyszyły nam piękne widoki na góry i morze Riwiery Olimpijskiej.
Mieliśmy też możliwość zapoznania się z procesem tłoczenia oliwy z oliwek oraz produkcji sera Feta. Poza kultywowaniem historii i turystyką uprawianie drzew oliwnych i hodowla owiec i kóz jest bardzo popularnym zajęciem ludności zamieszkałej w tym rejonie Grecji.
Bardzo ciekawym wydarzeniem była również wizyta w regionalnym muzeum geologicznym, w którym właściciel bardzo ciekawie opowiadał o swoich znaleziskach i związanych z tym odkryciach.
Pobyt w Grecji był dla nas okazją do poznania ciekawego kraju i ciekawych ludzi. Pewnie kiedyś zaplanujemy kolejną podróż do tego pięknego kraju, może już ze swoimi dziećmi i rodzinami.


Logotyp projektów unijnych

Wyjazd do Włoch

W dniach od 5 do 18 maja 2024 roku 27 uczniów klas drugich technikum naszej szkoły weźmie udział w projekcie międzynarodowym pt. "Uczniowie ZST na zagranicznych praktykach w UE" o numerze 2022-1-PL01-KA122-VET-000077671 realizowanym w ramach programu FERS (Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego). Tym razem będą to praktyki zawodowe w zawodach Technik fryzjerstwa i Technik elektryk. W ramach praktyk uczniowie będą mieli możliwość zapoznania się ze standardami i warunkami pracy we Włoszech. Poza tym poznamy nieco kulturę, historię i obejrzymy kilka zabytków włoskich. Przed nami dwa tygodnie wielu wrażeń i intensywnej pracy."
Broszurka z informacjami o wyjeździe do Włoch (.pdf 19,8MB)


Logotyp projektów unijnych

Rozpoczynamy rekrutację do nowego projektu.

Rozpoczynamy nabór uczestników wyjazdu do Grecji w ramach projektu "Nowe ścieżki rozwoju - współpraca międzynarodowa" nr 2023-1-PL01-KA122-SCH-000133782 realizowanego w programie FERS. Wyjazd odbędzie się w dniach od 17 do 30 marca 2024 roku autobusem (powrót w Wielką Sobotę!!). Jest to wyjazd kulturowy, więc dotyczy wszystkich uczniów szkoły a o zakwalifikowaniu decyduje średnia ocen. Regulamin rekrutacji jest do wglądu u p. Marka Potempy. W wyjeździe nie mogą uczestniczyć osoby, które już brały udział w wyjazdach zagranicznych organizowanych przez naszą szkołę. Pozostałe informacje dotyczące wyjazdu zawarte są w załączonej broszurce. Wszystkich chętnych zapraszamy do wypełnienia formularzy zgłoszeniowych (druki dostępne w sekretariacie szkoły) i składania ich jak najszybciej w tymże sekretariacie. Proszę o podejmowanie przemyślanych decyzji, bo późnijsze odkręcanie wszystkiego jest dosyć uciążliwe.
Broszurka z informacjami o wyjeździe do Grecji (.pdf 14MB)


Logotyp projektów unijnych

Nowy wyjazd do Grecji

Przystępujemy do realizacji kolejnego przedsięwzięcia międzynarodowego. Jest to projekt „Polsko-Grecka współpraca międzynarodowa” nr 2021-1-PMU-4153 realizowany w ramach programu Ponadnarodowa Mobilność Uczniów na zasadach programu POWER. Bedzie to dwutygodniowy wyjazd do Grecji w dniach od 26 marca do 8 kwietnia 2023. Szczegóły w załączonym dokumencie informacyjnym. Każdy chętny musi do dnia 3 marca pobrać , wypełnić i złożyc w sekretariacie wypełniony formularz zgłoszeniowy. Uwaga! Konieczne jest posiadanie aktualnego dowodu osobistego lub paszportu.
Regulamin rekrutacji na wyjazd do Grecji (.docx 164KB)
Wzór karty zgłoszenia na wyjazd do Grecji (.docx 69KB)
Program wyjazdu do Grecji (.pdf 16,1MB)

Logotyp projektów unijnychLogotyp projektów unijnych

Projekty Unijne - zagraniczne praktyki w Grecji

Mamy już wyniki rekrutacji uczestników praktyk zawodowych w Grecji.
Wyniki rekrutacji


Projekty Unijne - zagraniczne praktyki w Grecji

Rozpoczynamy procedurę kwalifikacyjną do udziału w zagranicznych praktykach zawodowych. Wszelkie szczegółowe informacje oraz wymagania zamieszczone są w załączonych dokumentach. Prosimy o zapoznanie się, a w razie chęci uczestnictwa wydrukowanie i uzupełnienie dokumentu "Formularz zgłoszeniowy do udziału w projekcie.docx" i złożenie go w sekretariacie szkoły (wydrukowane dokumenty są również dostępne w sekretariacie szkoły). Z ewentualnymi pytaniami proszę zgłaszać się do p. Marka Potempy.
Formularz zgłoszeniowy do udziału w projekcie.pdfFormularz zgłoszeniowy do udziału w projekcie.docxRegulamin uczestnictwa i rekrutacji.pdfOgłoszenie o naborze.pdf


Chociaż Grecja kojarzy się głównie z wakacjami, którymi jeszcze się cieszymy, to przez uczniów Zespołu Szkół Technicznych im. Wincentego Pola będzie ona odkrywana z innej perspektywy. Już w roku szkolnym 2019/2020 aż 45 uczniów szkoły weźmie udział w stażach zawodowych. Już nie możemy się doczekać! Jest to możliwe dzięki współpracy z Polsko-Grecką Izbą Handlową i uzyskaniem dofinansowania w ramach projektu POWER z funduszy europejskich.